Поняття множини. Операції над
множинами
Поняття множини належить до первісних понять математики, якому не
дається означення. Множину можна уявити собі як сукупність
деяких предметів, об'єднаних за довільною характеристичною ознакою Наприклад,
множина учнів класу, множина цифр десяткової нумерації (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,
8, 9), множина натуральних чисел, множина зернин у даному колосі, множина букв
українського алфавіту, множина точок на прямій.
Предмети, з яких складається множина, називаються її елементами і
позначаються малими буквами латинського алфавіту. Наприклад, а = 5 - елемент
множини цифр десяткової нумерації Для позначення множин використовують великі
букви латинського алфавіту або фігурні дужки, всередині яких записуються
елементи множини При цьому порядок запису елементів не має значення Наприклад,
множину цифр десяткової нумерації можна позначити буквою М (чи будь-якою
великою буквою латинського алфавіту) або записати так {1, 3, 5, 2, 4, 6, 8, 7,
9, 0}.
Множини бувають скінченні і
нескінченні. У скінченній
множині міститься певна кількість елементів, тобто кількість елементів
скінченної множини виражається натуральним числом Наприклад, множина М цифр
десяткової нумерації скінченна і містить десять елементів. У нескінченній
множині - нескінченна кількість елементів. Наприклад, множина натуральних
чисел, множина точок прямої - нескінченні множини.
Множина, в якій немає жодного елемента, називається порожньою і
позначається символом 0. Наприклад, множина точок перетину двох
паралельних прямих - порожня множина.
Множину задають двома основними
способами:
1) переліченням всіх її елементів;
2) описанням характеристичної властивості її елементів. Наприклад: а) В
= {o,1,¡} - множина, задана переліченням елементів;
б) X - множина коренів квадратного рівняння х2 = 25. Множина X
задана характеристичною властивістю елементів - бути коренем рівняння х*х = 25". Цю саму множину можна задати і
переліченням її елементів: X = {-5; 5}.
Дві множини називаються рівними,
якщо вони складаються з тих самих елементів. Наприклад, множини коренів рівняння х2 = 25 і |x| =
5 рівні між собою. Справді, X = {-5; 5} і Y = {-5; 5}, де Y - множина розв'язків
рівняння |x|= 5. Отже, X = Y.
Над множинами виконуються певні операції (дії). Зазначимо три з них.
Переріз множин.
Перерізом множин А і В називається множина С, яка складається з усіх
тих і тільки тих елементів, які належать коленій з даних множин А і В.
Приклад 1. Нехай А - множина всіх дільників числа 32, тобто А = {І, 2,
4, 8, 16, 32), а В - множина всіх дільників числа 24, тобто В = {1, 2, 3, 4,
6, 8, 12, 24}. Тоді перерізом множин А і В є множина С = {1, 2, 4, 8}, яка
складається зі спільних дільників чисел 32 і 24.
Об'єднання множин.
Об'єднанням (або сумою) двох множин А і В називається така множина С,
яка складається з усіх елементів множин А і В, і тільки з них.
Приклад 3. А ={1,2, 3,4}, В = {3, 4, 5, 6}, тоді С = {1,2,3,4,5,6}.
Операції над множинами широко використовуються в математиці та інших
науках, а також у практиці. Наприклад, розв'язками системи рівнянь є переріз
множин розв'язків кожного рівняння, а об'єднання їх є множиною розв'язків
сукупності рівнянь.
Віднімання множин. Доповнення
множини.
Різницею двох множин А і В називається така множина С, яка складається
з усіх елементів множини А, що не належать множині В.
Позначається це так: С = А \ В і читається: "С є різницею А і
В".
Приклад 5. а) А= {5,6, 8, 12}, В= {5, 6}, тоді С = А \ В= {8, 12};
б) А = {5, 6, 8, 12}, В = {8, 12, 1, 2}, тоді С = А\ В = {5, 6};
в) А = {5, 6, 12}, В = {1, 2}, тоді С = А \ В = {5, 6, 12};
Різниця С = А \ В називається
доповненням множини В відносно множини А і позначається С=А\В.
Дуже важливими для практичних задач є формули підрахунку кількості різних елементів у
декількох множинах, що містять спільні елементи, тобто кількості елементів в об’єдананні двох
або трьох множин.
Кількість елементів об'єднання п(АÈВ) будь-яких двох скінченних множин А і В
обчислюється за формулою:
п(АÈВ) = п(А) + п(В) - п(АÇВ).
Для будь-якої трійки скінченних множин А1, А2, А3 має місце формула кількості
елементів множини п(A1 È А2 ÈА3) , що є об’єднанням трьох множин, тобто A1 È А2 ÈА3:
п(A1 È А2 ÈА3) = п(А1) + п(А2) + п(А3) - п(А1ÇА2) -
п(А1 ÇА3) -
п(А2 ÇА3) + п(А1ÇА2 ÇА3).
Наводимо
приклад використання поданих вище формул.
Задача 7.
У лабораторії науково-дослідного інституту працює декілька чоловік, причому
кожний з них знає хоча б одну іноземну мову, 6 чоловік знають англійську, 6 ‒ німецьку, 7 ‒ французьку, 4
знають англійську і німецьку, 3 ‒ німецьку і французьку, 2 ‒французьку і
англійську, один чоловік знає всі три мови. Скільки чоловік працює в
лабораторії? Скільки з них знає лише англійську мову? Скільки чоловік знає лише
одну мову?
Розв'язання.
Позначимо п(А), п(Н), п(Ф) кількість
співробітників у лабораторії, які знають англійську, німецьку та французьку мови
відповідно, а п(НÇФ), п(АÇН), п(АÇФ), п(АÇНÇФ) ‒ кількість чоловік, що знають по дві і три
мови відповідно. Тоді, за правилом суми, загальне число співробітників у
лабораторії дорівнює
m = п(А)+ п(Н) + п(Ф) - п(НÇФ) - п(АÇН) - п(АÇФ) + п(АÇНÇФ) = 6 + 6
+ 7 - 3 - 4 - 2
+ 1 = 11.
Тільки англійську та німецьку
мови знають
пАН = п(А ÇН) ‒ п(АÇН ÇФ) = 4-1= 3 чоловіка, тільки англійську і французьку
пАФ = п(АÇФ) - п( АÇН ÇФ) = 2-1= 1 чоловік. Тоді тільки англійську
мову знає
пА = п(А) - пАН – пАФ - п( АÇН ÇФ) = 6-3 -1-1 =1 чоловік. Тільки німецьку і французьку знають
пНФ = п(Н ÇФ) - п(АÇНÇФ) = 3 ‒ 1 = 2 чоловіки. Тоді більше однієї мови
знають
k = п(АÇНÇФ) + пАН + пАФ
+ пНФ = 1 +3+1+2 =7 чоловік, її тільки одну мову p = п - т = 11- 7 = 4 чоловіка.
Наводимо
приклади задач використання поданих вище формул.
Задача 1. У групі зі 100 туристів 70 знають англійську мову, 45 -
французьку і 23 - знають обидві мови. Скільки туристів у групі не знають ні
англійської, ні французької?
Задача 2. В одному з відділів магазину покупці зазвичай купляють або
один торт, або коробку цукерок. Одного дня було продано 57 тортів та 36
коробок цукерок. Скільки було покупців, якщо 12 з них придбали і торт, і
коробку цукерок?
Задача 3. У спортивному таборі 65
дітей вміють грати в футбол, 70 —
у волейбол і 75 — у баскетбол. Всьогодітей
у табобі 100. Яка найменша кількість
дітей, які вміють грати і у футбол, і у баскетбол, і у волейбол?
Задача 4. Кожен учень класу на зимових канікулах відвідав театр двічі,
при цьому спектаклі А, В та С бачили відповідно 25, 12 та 23 учні. Скільки
учнів навчається у класі? Скільки з них відвідали спектаклі А та В, А та С, В
та С?
Задача 5. На уроці літератури вчитель спробував дізнатися, хто з 40
учнів класу читав книги А, В та С. Результати опитування виявилися такі: книгу
А читали 25 учнів, книгу В - 22 учні, книгу С - також 22 учні. Книги А або В
читали 33 учні, А або С - 32 учні, В або С - 31 учень; усі три книги прочитали
10 учнів. Скільки учнів прочитали одну книгу? Скільки учнів не прочитали жодної
з трьох книг?
Задача 6. Опитування 100 студентів показало такі результати про
кількість студентів, які вивчають іноземні мови: англійську - 28; німецьку —
30; французьку - 42; англійську та німецьку - 8; англійську та французьку —
10; німецьку та французьку — 5; всі три мови - 3 студенти. Скільки студентів не
вивчає жодної мови? Скільки студентів вивчає тільки французьку мову? Скільки
студентів вивчає тільки німецьку мову? Скільки студентів вивчає тільки англійську
мову?
Задача 7. Протягом тижня в кінотеатрі демонструвалися фільми А, В та
С. З 40 школярів, кожен з яких подивився або всі три фільми, або один з трьох,
фільм А дивилися 13 учнів, фільм В – 16, фільм С – 19. Скільки учнів
переглянули всі три фільми?
Задача 8. У класі з 40 учнів 30 уміють плавати, 27 уміють грати у шахи
і тільки 5 не вміють ні того, ні іншого. Скільки учнів уміють плавати і грати у
шахи?
Дуже важливу роль в комбінаторіці відіграє індуктивний
метод обгрунтування правил-алгоритмів та формул.
Задача 8. Довести,
що на площині n прямих, серед яких жодні три не
перетинаються в одній точці, а жодні дві не паралельні, поділяють площину на 1 + 0,5n(n + 1) частин.
Доведення
(методом математичної індукції):
1)Одна пряма ділить площину на 2 = 1+0,5 ∙ 1 ∙(1 +1) частини, тобто твердження справджується для формули, якщо n = 1.
Можна за
допомогою малюнків впевнитися, що формула вірна і для двох або для трьох
прямих.
2)Припустимо, що n прямих ділять площину на 1 + 0,5n(n+1)
частин. Нова (n + 1)-а пряма перетне
наявні n прямих у n точках,
що поділять нову пряму на (n + 1) частин. Отже, з наявних
1 + 0,5n(n + 1) частин площини буде перетнуто і поділено новою
прямою (n+1). Таким чином, при проведенні цієї прямої кількість частин, на які поділяється площина, зросте на (n + 1) і
дорівнюватиме:
що поділять нову пряму на (n + 1) частин. Отже, з наявних
1 + 0,5n(n + 1) частин площини буде перетнуто і поділено новою
прямою (n+1). Таким чином, при проведенні цієї прямої кількість частин, на які поділяється площина, зросте на (n + 1) і
дорівнюватиме:
1 + 0,5n(n + 1)
+ (n + 1)
= 1 + 0,5(n +
1)(n +
2).
Немає коментарів:
Дописати коментар